جريدة صوت الملايين
رئيس مجلس الإدارة
سيد سعيد
نائب رئيس مجلس الإدارة
د. محمد أحمد صالح
رئيس التحرير
محمد طرابية

تحقيقات وملفات   2019-04-04T18:09:39+02:00

وزير النقل: لا زيادة فى المرتبات إلا بعد شعور الشعب بتحسين خدمة السكة الحديد

أ ش أ

تفقد وزير النقل المهندس كامل الوزير اليوم ورش سكك حديد كوم أبو راضى ببنى سويف لمتابعة أعمال الصيانة والعَمّرات لعربات القطارات للورش الإنتاجية الأكبر على مستوى الجمهورية.

 

رافق الوزير خلال زيارته المهندس أشرف رسلان، رئيس هيئة سكك حديد مصر، وعدد من قيادات السكة الحديد وزارة النقل.

 

قال المهندس كامل الوزير، إنه سيتم تشكيل "لجنة مشتريات" سيشارك فيها أمهر عامل من كل مهنة، لشراء قطع الغيار المطلوبة من السوق، بأعلى جودة وأفضل سعر.

 

وأكد وزير النقل أنه سيتم تشكيل لجنة أخرى يشارك فيها أكبر عامل ومهندس من كل قسم مع مدير الورشة، لتوزيع الحوافز بنسب ومعايير ترتبط بالإنتاج وجودته.

 

وأشار الوزير إلى أنه لن يسمع أي مطالب من العاملين، مطالبا بتحسين جودة الإنتاج وزيادته، ولن تكون هناك زيادة إلا بعد شعور المواطنين بتحسن الخدمة.

 

ووصل وزير النقل، منذ قليل، إلى ورش سكك حديد كوم أبو راضى ببنى سويف لمتابعة أعمال الصيانة والعَمّرات لعربات القطارات بالورش الإنتاجية الأكبر على مستوى الجمهورية.

 

واستقبل عمال ورشة كوم أبو راضي، وزير النقل المهندس كامل الوزير، بهتافات ترحيب قائلين: "مرحب مرحب بيك.. كوم أبو راضي بتحييك".. و"هنطهرها ونطورها".

 

ورد الوزير تحيتهم قائلًا: "أهلًا وسهلًا بيكم أنا عاوزكم تدخلوا مكان شغلكم وأنا همر عليكم واحد واحد أسمع مشاكلكم".

 

قال وزير النقل المهندس كامل الوزير، إننا نمتلك عمالًا مهرة، وكل ما نريده أن يعمل الجميع باتقان لتحقيق تطور كبير في مرفق السكة الحديد.

 

وأضاف وزير النقل: "هنوفر قطع الغيار اللي ناقصة.. وعمالنا هما اللي هيطوروا السكة الحديد، وعاوزكم تتأكدوا إني واحد منكم.. بس عاوزين نرتقي بالخدمة المقدمة للجمهور".

 

وتابع: "لما الناس تقتنع إننا قدمنا خدمة كويسة نحقق من خلالها الأمان للركاب، نبدأ نفكر في إزاي نكسب من المرفق أو على الأقل منخسرش".

 

طالب المهندس كامل الوزير، وزير النقل، المهندس صبحي محمد، مدير ورشة كوم أبو راضي للسكك الحديدية ببني سويف، بتفتيش عربات القطارات قبل دخولها الورشة وعمل محضر بكل ما فيها للحفاظ عليها وعدم تعرضها للسرقة.

 

وقال الوزير: "متنقلش حاجة من عربة قطار وتحطها في عربية تانية عشان تصلحها.. ده مينفعش.. العربية اللي تدخل نشوف ناقصها ايه ونكملها، ومناخدش منها حاجة إلا إذا كانت هتطلع خردة".

 

وخاطب الوزير مدير محطة أبو راضي قائلا: "اجمد شوية .. أنت مش عاجبني.. الفكر ده لازم يتغير".

 

طالب وزير النقل المهندس كامل الوزير، العاملين بورشة كوم أبو راضي، بالجدية في العمل خلال الفترة المقبلة، وإتقان المهام المطلوبة كما يجب أن تكون.

 

وقال الوزير للعاملين: "مفيش زيادة في المرتبات أو الحوافز إلا بعد زيادة الإنتاج .. لازم الناس تحس ان في خدمة جيدة عشان اقدر تزود المرتبات".

 

وأضاف الوزير: "أنا مش جاي أزود مرتبات.. انا جاي عشان احسن الإنتاج وأعززه .. فمحدش يكلمني في زيادة مرتبات.. أنا جاي اتكلم إزاي نطور السكة الحديد".

 


مقالات مشتركة